یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

نقد فيلم مولان | بخش اول

۴ بازديد

مولان (به انگليسي: Mulan) يك فيلم درام اكشن آمريكايي در سال 2020 است كه توسط والت ديزني پيكچرز توليد شده است. اين اقتباسي است كه با اقتباس از فيلم انيميشن ديزني به همين نام در سال 1998 ساخته شده و خود براساس داستان عاميانه چيني "تصنيف مولان" ساخته شده است. در اين فيلم ييفي ليو در نقش اصلي ، در كنار دوني ين ، تزي ما ، جيسون اسكات لي ، يوسون آن ، رون يوان ، گونگ لي و جت لي در نقش هاي فرعي بازي مي كند. كارگرداني آن را نيكي كارو ، فيلمنامه اي را ريك يافا ، آماندا سيلور ، لورن هاينك و اليزابت مارتين بر عهده دارند. برنامه ها براي بازسازي لايو اكشن در سال 2010 آغاز شد اما اين پروژه در بيشتر دهه در "جهنم توسعه" متوقف شد. فيلمبرداري از اوت تا نوامبر 2018 در نيوزيلند و چين انجام شد. در طول توليد ، فيلم مورد بحث و جدال بسياري قرار گرفت ، از جمله تغيير در مواد اصلي و فيلمبرداري در سين كيانگ با توجه به نسل كشي اويغورها و آموزش مجدد سين كيانگ اردوگاه ها
اولين نمايش مولان در هاليوود در 9 مارس سال 2020 برگزار شد. در ابتدا قرار بود اواخر همان ماه يك نمايش تئاتر گسترده برگزار شود ، اما در نهايت به دليل همه گيري COVID-19 در ايالات متحده لغو شد. در عوض ديزني فيلم را در 4 سپتامبر سال 2020 در ديزني + با پرداخت حق بيمه در كشورهايي كه اين سرويس راه اندازي شده بود ، به نمايش در آورد. اين فيلم در كشورهاي فاقد ديزني + كه سالن هاي نمايش مجدداً افتتاح شده اند ، از نظر تئاتري اكران سنتي داشت. اين فيلم با بودجه توليد 200 ميليون دلار ، نااميدكننده مالي بود و تنها 70 ميليون دلار سود كسب كرد ، بدون احتساب درآمد ديجيتال ديزني +. طبق گفته Metacritic ، اين فيلم با انتقادهاي "مطلوب" منتقدان غربي روبرو شد ، آنها سكانس هاي اكشن ، تصاوير و اجراها را ستودند اما فيلمنامه را مورد انتقاد قرار دادند. اين نظرات ناخوشايند از مخاطبان چيني دريافت كرد ، آنها از شخصيت پردازي و آنچه به عنوان تصوير نادرست از تاريخ چين و بدرفتاري با عناصر فرهنگي چيني مشاهده مي شود انتقاد كردند.طرحدر امپراطوري چين ، هوآ مولان دختري ماجراجو و فعال است و پدر مادرش را نااميد كرده كه اميدوارند روزي با يك همسر خوب ازدواج كند. مولان به عنوان يك زن جوان مجبور مي شود كه با يك خواستگار ديدار كند تا آمادگي خود را به عنوان همسر آينده نشان دهد. مولان ، سرخورده ، سعي مي كند جلوي خواستگار چاي بريزد ، اما يك عنكبوت باعث وحشت خواهر كوچكش Xiu مي شود ، به طور تصادفي باعث يك اتفاق ناگوار مي شود كه كتري را از بين مي برد ، و باعث مي شود كه خواستگار در مقابل خانواده خود او را رسوا كند.
در شمال ، يك پاسگاه شاهنشاهي تحت هدايت بوري خان توسط جنگجويان روح مورد حمله قرار مي گيرد. جيو جيو جيانانيانگ به آنها كمك مي كند ، كه با استفاده از جادوي خود به عنوان يك سرباز زنده مانده ظاهر مي شود و حمله را به امپراتور چين گزارش مي كند وي سپس با صدور فرمان اجباري به همه خانواده ها دستور مي دهد تا براي مبارزه با نيروهاي خان به يك مرد كمك كنند.
سربازان شاهنشاهي براي استخدام نيروها به دهكده مولان مي رسند و پدرش هوآه ژو مجبور مي شود كه خدمات خود را تعهد كند زيرا پسري ندارد ، بلافاصله به دليل بد پا بودن جلوي سربازان مي گيرد. مولان كه متوجه شد پدرش شانس زنده ماندن ندارد ، با زره ، اسب و شمشير خود فرار مي كند تا به جاي او بپيوندد. مولان به اردوي آموزشي مي رسد كه توسط فرمانده تونگ ، رفيق قديمي هوآژو اداره مي شود. در كنار ده ها تن از افراد تازه كار بي تجربه ، او در نهايت بدون افشاي هويت واقعي خود به يك سرباز آموزش ديده تحت تعليم او تبديل مي شود.ارتش خان همچنان به پيشروي خود ادامه مي دهد و تونگ را مجبور مي كند كه آموزش را زودهنگام به پايان برساند و گردان خود را به جنگ بفرستد. مولان به تنهايي برخي از نيروها را تعقيب مي كند ، اما با شيان نيانگ روبرو مي شود كه او را به دليل تظاهر به مردي مسخره مي كند. او تلاش مي كند تا مولان را بكشد ، اما حملات او توسط چرمي كه قفسه سينه مولان براي مخفي كردن هويت خود متوقف شده بود متوقف مي شود. مولان لباس مبدل مردانه خود را برداشته و به جنگ بازگشت ، درست در زماني كه رواران شروع به حمله به سربازان ديگر خود با قمه كردند. مولان از كلاه هاي كنار گذاشته شده و مهارت هاي تيراندازي با كمان خود استفاده مي كند تا مانور را براي شليك به كوهي برفي مانور دهد و باعث بهمن آمدن رواران شود.
مولان دوباره به اردوگاه سوار مي شود و چن هونگويي ، سربازي را كه در اردوگاه با او دوست بود نجات مي دهد. او كه ديگر نمي تواند جنسيت واقعي خود را پنهان كند ، از ارتش اخراج مي شود و بازگشت خود را به خانه آغاز مي كند. در راه خود ، او با Xianniang روبرو مي شود ، كه نشان مي دهد او نيز از مردم دور شده است و فقط براي بوري خان مي جنگد زيرا او با او برابر رفتار مي كند و هيچ كس ديگري اين كار را نمي كند. علاوه بر اين ، او فاش مي كند كه حمله به پاسگاه ها يك انحراف بوده است ، زيرا برنامه واقعي خان اين است كه امپراتور را به جرم كشته شدن پدرش دستگير و اعدام كند. مولان كه در معرض خطر اعدام است ، به گردان خود برمي گردد تا به آنها در مورد دستگيري قريب الوقوع هشدار دهد. تونگ تصميم مي گيرد كه او را باور كند و به او اجازه مي دهد واحدي را به سمت كاخ امپراطور هدايت كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.